Lawan Tetap Lawan

>> Khamis, 10 April 2008

Malam tadi kat tv aku tengok Khairy menantu Pak Lah buat demontrasi. Stesyen tv siap tunjuk lagi, Kalau pembangkang buat demontrasi tak nak pula bagi publisiti.

Oophhh......aku kata aku kan berkecuali, apadeeii..tersasul.

Sebut pasal demontrasi ini aku ingin mengimbau kenangan berdemontrasi dulu. Seronok.......apa ker tidaknya bila di kejar sb/fru tak cukup kaki nak berlari....berani-berani takut....hehehe.

Kali pertama aku join demontrasi masa lepas habis sholat jumaat kat Masjid Negara tahun 1998. Masa tuu sedang hanggat isu Anwar Ibrahim. Selepas sholat mulalah bertakbir, slogan anti kerajaan bertaburan di kawasan masjid. Aku pun naik syok berdemontrasi, kejap lagi sepasukan polis/sb menyerbu masuk ke kawasan masjid, apa lagi aku dan rakan-rakan bertempiaran lari, rakanku sempat pula buat sholat sunat untuk mengelak diri dari di tangkap, aku pulak dengan berselipar jepun lari ke arah belakang masjid. Setengah jam kemudian kami berjumpa di kawasan parking kereta dan menceritakan gelagat masing-masing, kami ketawa sesama sendiri........itulah pengalaman manis pertama kali berdemontrasi...hehehe.

Hari-hari seterusnya aku semakin galak dan bersemangat berdemontrasi. Setiap petang Sabtu kawasan sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman, depan Komplek Sogo dan Masjid Kg. Baru menjadi tempat pilihanku. Gas pemedih mata dan pancutan air dari ‘water cannon’ dah jadi perkara biasa bagi kami semua. Beberapa siri demontrasi yang tak dapat aku lupakan hingga sekarang ialah peristiwa ’14 April’98’ atau di panggil ‘Black 14’, ‘Perhimpunan Kesas’ dan demontrasi ‘Apec’ 98’. Semua cerita ini pernah aku ceritakan di dalam blogku ini.

Semasa Malaysia menjadi tuan rumah persidangan Negara-negara Commonwealth (Apec) tahun 1998 , semasa itu Naib Presiden US Al Gore dalam ucapannya menyokong tindakan reformasi yang di buat oleh rakyat Malaysia. Aku lupa ungkapannya, cuma yang aku ingat ungkapannya ‘We continue to hear calls for democracy, calls for "REFORMASI", people power, domoi (fight). We hear them today - right here, right now - among the brave people of Malaysia' hehehe....aku termasuk ker dalam rakyat malaysia yang berani bersuara....hahahaha....nak gelak.

Aku dan kawan-kawan menggambil peluang berdemontrasi di depan KLCC dimana tempat bermesyuarat delegasi Apecc. Petang itu aku bersama kira-kira tiga ratus orang berhimpun di depan KLCC dengan memakai reben putih tanda bantahan atas penangkapaan Anwar Ibrahim. Sedang asyik berdemontrasi rupanya kawasan itu telah di kelilingi oleh polis/sb. Seketika kemudian water cannon memuntahkan air nya kepada kami, apa lagi bertempiaran lari menyelamatkan diri. Masih aku inggat lagi aku merempuh kepungan polis dan lari ke dalam bangunan KLCC dan merempuh majlis hi-tea yang sedang di adakan di situ.

Beberapa rakanku tertangkap, antaranya Fadhil, yang ditahan. Buat rakan-rakanku Kak Habsah, Kak Tun, Nasir, Nora, Anuar, Tan , Shuhaimi, Zakir dan lain-lain teruskan perjuanganmu. Memori indah ini tak mungkin aku lupakan hingga akhir hayatku.

“Lawan Tetap Lawan”

0 ulasan:

Photobucket

  © Blogger template Artsy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP