Adun BN Boros

>> Sabtu, 24 Mei 2008


Ks - Terlalu boros! 90% atau RM 26.6 juta peruntukan di habiskan dalam masa dua bulan oleh Adun BN. Baki 10% di tinggalkan untuk Adun Pakatan Rakyat untuk tempoh sepuluh bulan seterusnya.

Apa yang boleh di sumbangkan oleh Adun Pakatan Rakyat dengan jumlah RM 2.9 juta kepada rakyat negeri Selangor?

Ini baru negeri Selangor! Bagaimana pula dengan negeri² lain yang di tadbir di bawah kerajaan BN? Adakah perkara yang sama berlaku?.

Jangan biarkan 'Wang Rakayat' dibelanjajkan sesuka hati oleh mereka ini.

******************

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini mendedahkan bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN) telah membelanjakan 90.6 peratus daripada peruntukan bagi kawasan masing-masing dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini

Khalid menjawab soalan Ng Suee Lim (DAP-Sekinchan), beliau berkata, jumlah keseluruhan peruntukan tersebut ialah RM26,634,844.33 dan baki yang tinggal ialah RM2,907,155.76.

Khalid kemudiannnya memberitahu pecahan peruntukan bagi setiap kawasan pilihanraya dan baki yang tinggal.

Katanya, sebahagian besar Adun BN masing-masing membelanjakan RM492,800 dan Khalid berkata, beliau akan menyiasat perkara tersebut.

Malah, katanya, Speaker Dewan Undangan Negeri yang lalu, yang bukannya seorang Adun, turut membelanjakan RM600,000.

Sehubungan itu, Khalid mencadangkan supaya sebuah jawatankuasa khas mengenai kecekapan, akauntabiliti dan keteluasan ditubuhkan untuk menyiasat perkara tersebut.

Ekoran perbelanjaan besar dalam tempoh dua bulan pertama ini, kini tidak ada lagi peruntukan yang tinggal bagi 36 kerusi dewan undangan negeri yang kini dikuasai oleh kerajaan Pakatan Rakyat - PKR-DAP-PAS - untuk dibelanjakan sepanjang tahun ini.

Dalam titah perasmian sidang DUN Selangor Rabu lalu, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menegaskan bahawa baginda memandang serius perbelanjaan peruntukan Adun bagi tahun 2008 yang habis dibelanjakan dalam dua bulan pertama tahun ini.

Sumber : Malaysiakini.





Read more...

Khairy Jamuludin Pengerusi Pasar

>> Sabtu, 17 Mei 2008


Yang Hangat di Parlimen.

Dewan rakyat menjadi kecoh bila Senator Dato' AmirSham (BN) menjawab soalan Khairy Jamaludin berkaitan dengan DEB. Pembangkang kurang berpuas hati dengan jawapan yang diberi. Pembangkang mendakwa jawapan yang di beri hanya mengikut teks yang telah di siapkan.

Khairy bangkit cuba mencelah tetapi Yang Di Pertua memintanya duduk. Ahli parlimen Kalabakan (BN) bangun lalu mengatakan bahawa dewan rakyat tak ubah seperti sebuah pasar.

YB Azmin Ali (PKR) sebelum memulakan hujah sempat mengelarkan Khairy Jamuludin sebagai 'Pengerusi Pasar'. Dewan gamat seketika mendengar kata-kata Azmin. Khairy cuba bangun dan meminta agar Azmin menarik balik kata-katanya. Yang Di pertua menenangkan keadaan.

YB Saifudin Nasution (PKR) di sidang akhbarnya membangkitkan kes di mana seorang pelatih komando telah di dera oleh jurulatihnya. Sebagai bukti, Saifuddin menunjukkan klip video selama dua minit di mana pelatih tersebut telah dipijak di bahagian kepalanya. Kepala adalah maruah kita, bukan tempat untuk di pijak², ujar Saifudin.

Saifuddin ingin tahu samada kes ini sampai ke pengatahuan Menteri Pertahanan. Beliau mengesa agar siasatan perlu di adakan terhadap kes ini.

Di sidang akhbar yang lain, YB Azmin (PKR) menafikan ada sogokan yang cuba di berikan kepada ahli parlimen BN untuk menyertai Pakatan Rakyat seperti dakwaan pimpinan BN.

Menurut Azmin itu hanya rekaan BN semata-mata. Azmin berkata, hanya mereka yang mengamalkan rasuah beranggapan begitu.

Bila di tanya wartawan, bilakah Pakatan Rakyat akan mengambli alih pemerintahan?. Azmin menjawab, selewat-lewatnya 16 September 2008.

Di sidang sebelah petang kekecohan berlaku lagi di antara ahli² parlimen BN dan pembangkang. Pertikaman lidah berlaku di antara Gobalakhrisnan (PKR) dan Dato' Tajuddin Abd Rahman (BN).

Untuk meredakan keadaan, Yang Di pertua menangguhkan sidang. Sidang Dewan akan di sambung semula pada jam 10.00 pagi hari Isnin.

Artikel berkaitan di sini.

Ada lagi manusia seperti ini. Sungguh tak berperikemanusian.



Sila ke blog Kassim Selamat untuk mengikuti sedang tersebut pada hari Selasa.

Read more...

Senyum Kambing~ Umno Gajah Sarkas

>> Isnin, 12 Mei 2008


Yang hangat di Dewan Rakyat.

Pokok Sena(PAS)
- YB Mahfuz Omar mengibaratkan Umno sebagai 'Gajah Sarkas' yang menurut saja perintah tuannya tanpa membantah. Jika tuannya suruh duduk, gajah sarkas akan duduk. Begitu juga jika suruh berdiri, gajah sarkas akan berdiri. Jika di suruh membuat lapuran polis, gajah sarkas ini akan beramai-ramai ke balai polis membuat lapuran sarkas.

Ini merujuk kepada ahli² Umno yang membuat lapuran polis terhadap isu Karpal Singh apabila di arah oleh ketuanya.

Kalabakan (BN) - Ahli parlimen Kalabakan (BN) ini meluahkan rasa tidak puas hati rakyat negeri Sabah terhadap kerajaan pusat. Beliau mendakwa tsunami politik mungkin terjadi di PRU akan datang sekiranya suara rakyat Sabah tidak diambil kira oleh kerajaan pusat.

Ledang (BN) - Ahli parlimen Ledang mendakwa parti DAP meruntuhkan gerai orang melayu. Bila di cabar oleh Lim Kit Siang untuk memberikan bukti perbuatan itu. Beliau tidak dapat berbuat demikian. Beliau ditegur oleh Yang Di Pertua agar memberi beri fakta sebelum berhujah sesuatu isu.

Padang Serai (PKR) - YB Gobalakrishnan mempersoakan ucapan ahli parlimen Ledang bila ahli parlimen tersebut mengatakan pembangkang tidak beriman kerana tidak menghargai jasa kerajaan. Secara spontan Gobala bercakap bahasa tamil bagi menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap ahli parlimen Ledang.

Ahli² parlimen Pas turut bangun mempertikaikan kenyataan ahli parlimen Ledang ini. Yang Di Pertua menegur ahli parlimen Ledang agar jangan membuat fatwa di Dewan Rakyat.

Rembau (BN) - YB Khairy Jamaluddin mengambil peluang menghentam Pakatan Rakyat. Sepanjang berhujah beliau tidak memberi laluan kepada ahli parlimen pembangkang untuk menjawab hujahnya. Pelik betul? Mungkin beliau gentar dengan kelantangan suara pembangkang yang akan menjawab semula isu yang di perkatakan oleh beliau.

Beliau mencipta singkatan nama 'Projek Khinzir Raksasa' merujuk kepada PKR . Sindiran beliau di balas oleh YB Mahfoz Omar dengan mengatakan BN projek 'Babi Negara'.

Selanjutnya di sini.

Read more...

Senyum Kambing ~ Warga OKU

>> Khamis, 8 Mei 2008


Di Dewan Rakyat, ahli parlimen Pasir Mas Ibrahim Ahli dan ahli parlimen Kinabatangan Bung Mokhtar mempersendakan Karpal Singh yang berkerusi roda. Dalam satu insiden soal jawab, Bung Mokhtar mencabar Karpal Singh agar berdiri.

Begitu juga dengan Ibrahim Ali, secara sinis meminta agar Karpal Singh berdiri ketika berhujah.

Agak mengguris hati bagi warga OKU kerana keilatan mereka di persendakan di Parlimen. Warga OKU juga menyumbang kepada kemenangan ahli parlimen mahu pun dari parti kerajaan ataupun parti pembangkang.

KS - Orang cacat juga punya perasaan.




Artikel berkaitan dengan gambar di atas boleh dibaca di sini.

Read more...

Senyum Kambing ~ Sang Kelembai

>> Isnin, 5 Mei 2008


Malam tadi RTM menjemput Sdr Zaharin atau nama pena di blognya Sang Kelembai. Rancangan malam tadi tak sehebat rancangan minggu lepas yang mana tetamu jemputannya Raja Petra.

Sang Kelembai di dalam penulisan di blognya menghentam hebat kepimpinan Pak Lah. Malah beliau menggelarkan kepimpinan Pak Lah sebagai 'Kerajaan Tiga Beranak'. Sdr Zaharin merupakan ahli Umno yang telah di pecat keangotaannya.

Beliau di kecam hebat oleh para bloggers bilamana menunjukkan sikap 'lembut' berbeza dari apa yang ditulis di blognya hingga sanggup mencium tangan pemimpin yang di kecamnya.

Mungkin Sang Kelembai tak sabar menunggu tibanya Aidil Fitri.

Kecaman para bloggers terhadap Sang Kelembai boleh dibaca di blog No2umno di sini . Blog Sang Kelembai boleh di layari di sini.

Read more...

Senyum Kambing ~ Beras Naik

>> Ahad, 4 Mei 2008

Ks - Tiba² harga beras naik mendadak. Bukan naik dua tiga puloh sen. Sekali naik RM 5 hingga RM 6. Ini agaknya manifesto dan hadiah kerajaan Barisan Nasional kepada rakyat. Undilah BN Barang Naik...Beras Naik.


Dulu bila lepas makan nasi, kat pinggan ada sisa² nasi, buat tak nampak saja. Sekarang dah tak boleh buat begitu lagi. Kalau boleh dengan pinggan² kena jilat sekali untuk pastikan tiada lagi baki nasi. Tak mahu membazir. Beras dah mahal sekarang!

Kepada kawan² yang nak jimat belanja, bolehlah cari makanan alternatif yang lain. Apa kata, kita tukar makan makanan yang berasaskan dari tepung pula. Makan capati ke!, makan roti canai ke! atau roti tisu.

Layari klip video 'Mai cek Mai' di bawah ni. Lirik lagunya amat menarik hati. Ada sebut tentang beras juga.

Mai cek oii cek mai kita ke negeri Kedah
Mai oii bagi ramai jamu nasik kawah
Naik kapal terbang turun Kepala Batas
Makan tak usah bimbang kami banyak beras




Artikel berkaitan di Utusan Malaysia boleh dibaca di sini.

Read more...
Photobucket

  © Blogger template Artsy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP