2004 Pilihanku

>> Khamis, 10 April 2008

Semasa sehat dulu aku punya ramai rakan-rakan, rakan konvoiku, rakan pejabatku, rakan ditempat tinggalku dan paling ramai rakan-rakan reformasiku baik dari parti Pas mahupun Keadilan. Tiap-tiap minggu ada saja mesyuaratlah dan perjumpaanlah, ialah nak konon-kononnya nak mengatur strategi untuk pilihanraya 2004. Dalam Parti Keadilan aku diberi tugas sebagai Setiausaha dan AJK Bahagian Bukit Bintang. Dalam Pas pula aku ahli berdaftar, kalau boleh dalam DAP pun aku nak masuk, begitulah ekstrimnya aku. Mana saja ada ceramah politik di situ aku ada, Markas Pas Taman Melewar menjadi tempat kesukaanku, setiap minggu aku akan kesana.

Pada pilihanraya 1999, BN hampir-hampir tewas sampaikan Terengganu terpaksa berpindah kepada Pas. Dari tahun 2000 hingga tahun 2002 banyak pilihanraya keci di adakan. Di antara pilihanraya kecil yang aku pergi Sanggang, Pahang, Teluk Kemang, Negeri Sembilan, Indera Kayangan, Perlis dan Bentong, Pahang, semuanya kalah, tapi piliharaya kecil di Lunas Keadilan menang tapi aku tak pergi pulak sebab bulan puasa. Perbelanjaan minyak, makan dan tempat tidur semua sendiri tanggung tak macam BN semuanya di tanggung.

Aku tak sabar-sabar nak tunggu tahun 2004, nak lawan BN….kononnya. Dalam bonet kereta bendera pembangkang sentiasa ada, kot-kot ada demontrasi terkejut, semua dah ready. Di rumah aku tak usah cakaplah, bendera parti Keadilan sentiasa berkibar kat atas rumah, naik lusuh bendera tuu, tiga tahun dok berkibar, peduli apa orang nak kata, over ke! gila ke! Aku tak usik orang…biar aku dengan duniaku.

Awal tahun 2001 aku beli kereta baru waja, bukan itu aje, aku siap booking special plet nombor untuk keretaku itu, fanatik katakan….WHY 2004 pilihanku!! bukan apa, nak kempen untuk pilihanraya tahun 2004, WHY itu macam satu pertanyaan ‘kenapa’ , dibawah plet nombor keretaku terpampang pulak sticker besar tertulis ‘2004 pilihanku’ dan termampang logo2 Barisan Alternative Keadilan, Pas, DAP dan PRM, di belakang cermin keretaku penuh dengan sticker2 pro pembangkang antaranya ‘Lawan Tetap Lawan’, ‘Dulu Umno sekarang Pas’, ‘Tegakkan Keadilan Hapuskan Kezaliman’, ‘Jasad Terpenjara Jiwa Merdeka’, ‘I will fight from behind of iron grill’ macam-macam lagilah hingga ada jiran ku kata keretaku macam kereta ‘Hindu estet’, mungkin dia tuu orang Umno kot? Pernah satu ketika sedang aku memandu, sebuah kereta memotong keretaku lalu menunjuk isyarat lucah dan mengajak aku bertumbuk gara-gara plet dan logo di keretaku, pemandu tuu memang sah fanatik Umno, macam aku jugak!! hehehe. Bukan itu aje aku pernah menerima beberapa surat layang yang mengatakan aku nii anggota kumpulan anggota Mujahidin Malaysia(KMM), nak letak bomlah, senjatalah kat rumah aku…macam-macamlah.

Tahun 2004 kini tiba, 21 Mar 2004 pilihanraya yang aku nanti-nantikan pun tiba. Tapi apa dayaku, kini aku lumpuh dan terbaring di atas katil saja. Aku hanya dapat memandang dari kaca tv saja. Tidak seperti pilihanraya tahun 1999, tak duduk diam aku berkempen untuk memastikan Barisan Alernatif menang.

Kali ini aku terkulai lesu, tewas sebelum berjuang…….Aku sendiri-sendiri kali ini.

Kita merancang tuhan yang menentukan….

  © Blogger template Artsy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP