Seloka ATM

>> Selasa, 22 Disember 2009


Satu di laut satu di udara
Yang di atas langit di panggil TUDM
Yang di dalam laut di sebut TLDM
Dua-dua kepunyaan ATM
Yang satu dapat komisyen
Yang satu hilang enjin

Read more...

Pengakuan Mangsa ISA

>> Selasa, 4 Ogos 2009

Seperti yang di janjikan, ikuti kisah bagaimana sdr Malik Hussain di dera semasa di tahan di bawah ISA.

Teman mengenali Malik (beliau tak mengenali teman pun...hahaha) semasa pertama kali menyertai demontrasi selepas solat Jumaat di Masjid Negara pada tahun 1998. Selepas habis saja bersolat, Malik ketika itu memegang pembesar suara telah berucap di 'verandah' masjid mengutuk penangkapan Dato'Seri Anwar Ibrahim. Rentetan dari peristiwa ini beliau ditangkap.

Nostalgia.....teman bersama rakan² berlari lintang pukang dengan memakai selipar di dalam Masjid Negara bila polis dan FRU menyerbu masuk. Ada rakan teman yang berpura-pura solat sunat untuk mengelak dari ditangkap....hahaha!

Kisah ini ada teman catatkan di blog ini di dalam entri 'Lawan Tetap Lawan'

Read more...

ISA - Suara Rakyat Suara Keramat

>> Ahad, 2 Ogos 2009

Read more...

OKU Benci ISA

>> Selasa, 21 Julai 2009

Read more...

Umno/BN Cukup²lah Tuu!

>> Selasa, 2 Jun 2009

Hari ni teman nak bercerita tentang pilihanraya kecil Penanti yang baru saja selesai. Pilihanraya kecil yang paling 'aman' yang belum pernah berlaku di dalam sejarah negara.

Tiada provokasi, tiada adegan pukul memukul. Tiada adegan ugut mengugut. Tiada unsur² rasuah, tiada penghuni hantu. Tiada lori² dan jentolak dibawa masuk ke kampung² oleh kerajaan Umno/BN untuk melebarkan jalan. Tiada juga sekolah, surau atau masjid yang hendak di rasmikan.

Keadaan dan suasana pada hari pilihanraya aman se aman²nya! Tidak seperti pilihanraya² kecil yang lalu. Suasana hiruk pikuk dan tegang dengan adegan kasar dari parti yang bertanding.

Apakah faktor yang menyumbang kepada suasana se 'aman' ini?

Jawapannya tentulah faktor Umno/BN. Tanpa penyertaan Umno/BN di dalam pilihanraya suasana pilihanraya menjadi lebih tenteram. Se olah² tiada pilihanraya yang berlaku. Anggota keselamatan seperti polis tidak perlu dikerahkan beramai-ramai untuk mengawasi keadaan. Suasana pada tempoh berkempen dan di hari pengundian aman dan damai.

Teman suka tengok abang yang kulit hitam manis yang tersenyum di belakang tu.

Saranan teman pada Umno/BN, adalah lebih baik kalian tak usah masuk bertanding di mana² piliharaya. Sejarah telah membuktikan setiap kali Umno/BN bertanding kekecohan dan ketegangan pasti berlaku.

Jika bertanding pun, Umno/BN akan kalah!

Read more...

Antara Dua Darjat

>> Selasa, 12 Mei 2009

Telah menjadi resam dunia, jika kita berkuasa dan berharta, kita akan di puji dan di hormati. Sebaliknya, apabila kita tidak punya harta dan tidak punya kuasa kita akan di keji dan di cerca.

Begitulah yang terjadi kepada Dato' Seri Nizar Jamaluddin. Dua gambar di bawah menceritakannya........ "Antara Dua Darjat"

Seperti lirik lagu 'Sabar' dari Allahyarham P.Ramlee :

Mengapakah dunia hai penuh tipu daya
Dosa dan maksiat itu yang di utama
Si jujur menjadi mangsa...Pandai menipu lekas berharta
Yang lemah di cerca...Yang berharta jadi sanjungan

Hari ini Dato' Seri Nizar di sambut baik di pintu masuk SUK.

Februari lalu beliau seperti pengemis tidak di benarkan masuk di SUK.

Klip Lagu 'Sabar' tribute untuk Dato' Seri Nizar yang kubuat beberapa bulan lalu.

Read more...

7 Mei Hari Ini Dalam Sejarah

>> Khamis, 7 Mei 2009

13 Mei 1969 kira² empat puloh tahun lalu, tercatat di dalam sejarah negara akan peristiwa hitam rusuhan kaum yang telah mengorbankan banyak nyawa rakyat Malaysia akibat tidak kesetabilan politik negara.

Hari ini 7 Mei 2009, kurang seminggu dari tarikh peristiwa 13 Mei, berulang lagi titik hitam dalam sejarah negara di mana kerakusan kuasa oleh Barisan Nasional hingga sanggup merampas bukan saja kerajaan Negeri Perak tetapi merampas kerusi Speaker dewan dengan cara yang paling keji sekali.

Peristiwa ini akan di kenang dan akan menjadi sejarah hingga ke anak cucu cicit kita nanti.

Slide Ihsan Malaysiakini

Read more...

Speaker Di Heret Keluar

Lihatlah dunia bertapa rakusnya Barisan Nasional. Kerana gila kuasa sanggup buat apa saja. Speaker Sivakumar diheret seperti binatang. Memang tak bertamadun Malaysiaku!

Tian Chua pun pernah di perlakukan sedemikian.

Read more...

Kejor Yop Kejor - Part 2

>> Jumaat, 10 April 2009

Sambungan cerita dari Part 1.

Apabila wisel separuh masa pertama ditiup tanda tamat permainan. Kesemua pemain² berjalan masuk ke bilik persalinan untuk berehat. Team PR berjalan girang penuh semangat. Dua berbalas kosong dalam genggaman. Sementara team BN berjalan tunduk dan lesu.

Semasa team PR melintasi ke bilik persalinan, penyokong² Pakatan Rakyat bersorak dan bertepuk tangan sambil berteriak, “Hidup Hidup! Hidup Rakyat! Hidup Anwar! Hancur BN!"

Anwar Ibrahim tersenyum sambil melambaikan tangan kepada penyokongnya. Secara spontan Anwar Ibrahim menanggalkan jersi yang dipakainya dan mencampakkan ke arah penyokongnya tanda penghargaan.

Berebut-rebut dan bertolak-tolak mereka sesama sendiri untuk mendapatkan jersi yang bernombor 6 itu. Dalam tolak menolak itu, entah bagaimana jersi yang dicampakan itu terjatuh betul² di atas riba seorang penyokongnya yang duduk berkerusi roda (aku ler tu). Mungkin rezeki lelaki yang berkerusi roda itu, tanpa perlu berebut-rebut jersi itu jadi miliknya.

Sementara permainan berhenti rehat, wartawan² akhbar mengambil peluang untuk menemu bual para penyokong kedua belah pihak untuk mendapatkan bahan berita untuk disiarkan di akhbar masing².

Di satu sudut, seorang wartawan dari Ulasan Meloya sedang menemu bual seorang penyokong PR yang berketurunan India yang hadir bersama keluarganya di stadium pada malam itu. Di tangan India itu berkibar megah bendera berlatar belakangkan bulan purnama.

Wartawan Ulasan Meloya bertanya, “Boleh saya tahu mengapa encik menyokong parti Pas?”

“Apa luu ingat saya bangsa India tak boleh sokong sama Pas ke? Chittt! Takda sekolah punya orang!” jerkah lelaki India itu. Wartawan tadi hanya tersenyum sipu. Tak menyangka jawapan sebegitu yang di terimanya.

“Sekarang kita India punya bangsa sudah educated! Mana parti ada baik kita kasik sokong!” kata lelaki India itu lagi.

“Pas For All! Pas For All!” jerit lelaki India itu sambil menunjuk-nunjuk lambang bulan putih dan hijau yang tertera di bajunya. Bangga sungguh dia memakai t-shirt Parti Islam Se Malaysia itu.

Setelah lelaki India itu berlalu pergi, wartawan dari akhbar Ulasan Meloya itu cuba pula menemu bual sepasang suami isteri yang berbangsa Cina yang turut sama menonton perlawanan bolasepak pada malam itu.

“Ah Soo! luu ingat ini malam pasukan mana akan menang?” tanya wartawan kepada perempuan berbangsa china yang umur agak separuh abad.

“Luu sape mau tanya gua. Luu polis ke?” tanya perempuan berbangsa cina itu.

“Saya wartawan Ah Soo. Wartawan dari Ulasan Meloya,” jawab wartawan tersebut sambil menunjukkan kad wartawannya.

“Sorry! Sorry! Kalau Halakah (Harakah) boleh interview sama gua. Ulasan Meloya takmo lorrr. Nanti gua cakap lain, luu tulis lain!” jawab perempuan berbangsa cina tadi sambil terus berlalu pergi.

Wartawan tadi terus mencari-cari penonton untuk di temu bual untuk di jadikan bahan berita di akhbarnya. Dia terus menuju ke bilik persalinan PR . Di dalam bilik itu kelihatan Pengurus Pasukan bolasepak PR sedang memberi motivasi kepada pemain²nya. Kelihatan pemain² PR tekun mendengar taklimat dan motivasi yang sedang diberikan.

Kemudian, wartawan tersebut beralih pula ke bilik persalinan BN. Berlainan pula senarionya di sini, di bilik ini pemain² sedang menikmati sajian lazat yang sedang dihidangkan. Mee Udang Kuala Sepetang dan Nasi Beriyani Gam dengan minuman jus air durian Belanda menjadi menu sajian ketika waktu berehat ini.

"Mak aii! Nak makan ke nak main bola?" terdetik di hati wartawan Ulasan Meloya. Niatnya untuk menemu bual kedua pasukan di batalkan. Wartawan tersebut lantas berlalu pergi meninggalkan bilik persalinan itu.

Setelah lima belas minit berlalu, kedua-dua pasukan keluar dari bilik persalinan untuk meneruskan permainan separuh masa kedua.

Pasukan PR menukar jersi berwarna biru putih berstokin merah. Warna lambang bendera parti Keadilan. Jersi yang mereka pakai di separuh masa pertama lencun di basahi peluh dan hujan.

Sementara pasukan BN memakai jersi dan seluar sedondon bewarna 'pink'. Warna yang sinonim dengan warna Puteri Umno. Ada di antara pemain yang berjalan pun terhuyong hayang. Mungkin kesan akibat terlebih makan Mee Udang Kuala Sepetang dan jus durian Belanda.

Apabila kedua pasukan melangkah masuk ke padang, terdengar sorakan dan jeritan yang riuh rendah dari kedua-dua penyokong PR dan BN

Ada yang menjerit, "Auwww! Auwww! Puteri Umno nak bermain bola ke!"

Mungkin warna 'pink' itu melambangkan watak seorang yang lemah lembut dan warna itu hanya sesuai untuk kaum wanita.

"Ini padang bola ler! Bukan PWTC tempat persidangan Umno!" jerit seorang penyokong sambil yang lain ketawa berdekah-dekah.

Setelah kedua pasukan bersedia. Wisel separuh masa kedua pun ditiupkan....."Peweeetttt!"

Tunggu perlawanan separuh masa kedua!

Nota Kaki : Olahan dan cerita hanya imiginasi tuan blog saja. Bukan niat untuk mempersendakan watak sesiapa. Sekadar hiburan mengisi ruang kosong blog.

Kepada sahabat di sana! Maaf kiranya entri² berbaur politik sebegini tak menyenangkan hati anda.

Read more...

Jom Tengok BN Yang Kena - Part 1

>> Rabu, 8 April 2009


Perlawanan Liga bolasepak Piala Monggolia di antara pasukan Pakatan Rakyat menentang pasukan Barisan Nasional telah di adakan di Stadium Bolasepak Bukit Gantang malam tadi di dalam keadaan hujan renyai2 dengan padang yang agak becak.

Team Pakatan Rakyat turun bermain dengan memakai jersi berwarna hijau putih dan biru di ketuai oleh ketua pasukannya Anwar Ibrahim berjersi nombor 6 (merengkok 6 tahun di penjara Sg. Buluh) di bantu oleh pemain hitam manis dari negeri 'Jelapang Padi' S. Manikumar yang memakai jersi bernombor 4 (nombor kertas undi yang di beri oleh SPR untuk PRK Bukit Selambau).

Sementara di bahagian pertahanan, team Pakatan Rakyat menurunkan pemain dari negeri ‘Kejor Yop Kejor’ Nizar Jamaludin yang memakai jersi bernombor 3 (jumlah 3 adun yang melompat parti). Pemain import dari Timur Semenanjung atau negeri 'Kek Lapis' Jawah Gerang berjersi nombor 55 (55 adalah umurnya) diberi tugas di bahagian midfield. Dan pemain dari negeri 'Penyu Bertelur' Abdul Wahid Endut berjersi nombor 36 (mewakili Parlimen P036) di tugaskan di bahagian sayap kanan.

Sementara team Barisan Nasional di wakili oleh pemain² muda yang berkeliber di bawah kepimpinan baru yang baru di lantik beberapa hari sebelum menjelangnya hari perlawanan.

Di fahamkan kesemua pemain² dari team Barisan Nasional telah menghadiri satu latihan intensif di perhimpunan agung Umno yang baru berakhir minggu lalu bagi memantapkan skil permainan mereka.

Pada malam ini pemain² Barisan Nasional turun dengan memakai jersi bewarna biru tua. Iaitu warna tradisi turun temurun pasukan itu sejak Dulu, Kini dan Selamanya. Kesebelasan pemain team Barisan Nasional menggunakan nombor jersi yang agak mengelirukan kepala dan mata pengadil perlawanan sehingga Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terpaksa di panggil untuk memastikan nombor² jersi tersebut bebas dari unsur² politik wang.

Wisel permainan di mulakan dengan Anwar Ibrahim mengelecek pertahanan lawan dan berjaya mengucarkacirkan beberapa pemain² BN. Di minit ke 12 sepakan kencang Anwar Ibrahim tersasar beberapa meter dari tiang gol. Penonton di luar mengeleng-gelengkan kepala melihat bola yang hampir menghasilkan jaringan.

Anwar Ibrahim yang sebelum ini telah mempunyai satu kad kuning perlu berhati-hati agar tidak mendapat kad kuning yang kedua yang membolehkan dia di gantung permainan pada malam ini.

Di minit ke 23, sepakan sudut yang di ambil oleh S.Manikumar tepat sampai ke kepala Anwar Ibrahim. Dengan tidak melepaskan peluang, Anwar Ibrahim terus menanduk bola masuk terus ke gawang pintu gol. Penjaga gol lawan termanggu-manggu kebingungan melihat bola masuk ke gawangnya.

“Peweettttttttttt!” Pengadil meniupkan wisel sebagai mengesahkan jaringan itu. Kedudukan 1- 0 dengan Pakatan Rakyat mendahului Barisan Nasional.

Di tempat duduk penonton, kelihatan penyokong² Pakatan Rakyat menjerit kegembiraan sambil mengibarkan bendera Pas, Keadilan dan bendera DAP. Di tempat duduk orang² kenamaan kelihatan Datin Seri Wan Azizah tersenyum sambil bertepuk tangan meraikan gol tunggal jaringan suaminya. Tak sia² Datin menyerahkan tempatnya sebagai penyerang utama kepada suaminya.

Permainan di teruskan dengan kedua-dua pasukan saling membuat serangan ke pihak gawang lawan. Permainan menjadi lebih agresif dengan aksi² kasar silih berganti dengan adegan tarik menarik jersi lawan. Adakalanya pengadil perlawanan seakan hilang kawalan.

Di tepi padang kelihatan beberapa botol air mineral yang berlambangkan Barisan Nasional di lemparkan ke arah penyokong² Pakatan Rakyat. Aksi baling membaling botol berlaku di antara kedua penyokong.

Unit Simpanan Persekutuan (FRU) yang bertopi merah yang sering hadir di setiap kali Pakatan Rakyat membuat 'demontrasi aman' kelihatan mula dibawa masuk ke dalam stadium bagi mengawal keadaan yang semakin tegang. Trak ‘Water Canon’ turut dibawa masuk bagi melepaskan pancutan airnya jika keadaan tidak dapat di kawal.

Di tempat duduk pemain² simpanan Barisan Nasional, suasana kelihatan muram. Pengurus pasukan yang baru di lantik berdiri sambil mencekak pinggang dan memberi arahan kepada pemain²nya agar lebih bersemangat.

Beberapa orang pemain simpanan Barisan Nasional di arah oleh Pengurus Pasukan membuat ‘warming up’ di tepi padang bagi mengantikan pemain yang telah ‘pancit’. Tapi sayang sekali! Pemain² simpanan BN yang baru memanaskan badan turut sama pancit di tepi padang sebelum diberi peluang beraksi di tengah padang.

Latihan stamina di perhimpunan agung Umno minggu lalu langsung tidak memberikan motivasi kepada pemain² untuk terus berjuang ke tiupan wisel terakhir. Mereka se olah² hilang fokus.

Di minit ke 46 masa kecerderaan, pemain berjersi 36 dari negeri 'Penyu Bertelur' Abdul Wahid Endut membuat sepakan leret ke gawang lawan. Bola meleret masuk se olah² telur penyu yang meleret lembut mencecah gawang lawan. Penjaga gol hanya dapat memerhatikan saja bola meleret masuk.

“Peweeetttt!...........Peweeetttt!” wisel ditiup mengesahkan jaringan dan menamatkan permainan separuh masa pertama dengan kedudukan 2 – 0. Pakatan Rakyat mendahului Barisan Nasional.

Permainan berhenti sebelum separuh masa kedua bermula.

Tunggu!!

Nota Kaki : Sekadar imiginasi tuan blog bagi menyampaikan cerita secara santai bagi berkongsi perasaan gumbiranya di atas pencapaian Pakatan Rakyat di dalam beberapa pilihanraya kecil yang baru lalu.

Read more...

Akhirnya BN Terkubur Di Kaki Bukit

>> Selasa, 7 April 2009

Pakatan Rakyat menang di Parlimen Bukit Gantang dan Dun Bukit Selambau. Tewas di Batang Ai. Kemenangan bergaya di dua buah bukit ini memberi isyarat kepada Umno dan Barisan Nasional bahawa rakyat menolak cara pemerintahan yang di amalkan oleh kerajaan Barisan Nasional.

Ini adalah kemenangan ke empat berturut-turut Pakatan Rakyat setelah mentalkinkan Barisan Nasional di dua pilihanraya kecil di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.

Lebih manis, kemenangan Dato' Seri Nizar di Bukit Gantang menolak dakwaan dan tohmahan yang di lemparkan oleh Umno bahawa kerajaan di bawah pimpinan Nizar sebelum ini adalah kerajaan boneka yang hanya mengikut telunjuk DAP.

Rakyat telah diberi pilihan sekali lagi untuk mengundi dan menghakimi kepimpinan Nizar. Ternyata, tohmahan dan dakwaan Umno sebelum ini meleset sekali.

Rakyat di Bukit Gantang khususnya rakyat di negeri Perak masih mahukan pemerintahan di bawah kepimpinan Pakatan Rakyat yang di ketuai oleh Dato' Seri Nizar Jamaluddin.

Kembalikan kuasa ke tangan rakyat!

Tribute lagu 'Satu Hati' yang sedang berkumandang di blog ini untuk semua mereka² yang telah berkerja keras mempastikan kemenangan calon² Pakatan Rakyat.

Akhbar versi Ks

Read more...

Umno Hakim Negara

>> Rabu, 25 Mac 2009


Setiap tahun, di perhimpunan Agung Umno, nama Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) sering menjadi topik perbahasan dan kecaman oleh pemimpin Umno.

Pelik juga ya! Yang bersidang dan yang berbahas adalah ahli Umno. Tapi nama DSAI yang menjadi salah satu agenda perbahasan mereka. Fobia sangat ke ahli Umno ini dengan nama Anwar Ibrahim?

Adalah lebih elok jika mereka memikirkan dan berbahas bagaimana caranya untuk menarik minat orang melayu untuk menyertai parti Umno yang kini semakin jauh di hati orang² melayu.

Yang terbaru, wakil pemuda Umno mengatakan Umno membuat kesilapan melepaskan DSAI dari penjara. Adakah penahanan DSAI selama enam tahun di penjara angkara konspirasi dan kerja jahat orang Umno? Nabil kata, "Lu fikirlah sendiri!"

Petikan dari Malaysiakini.

Pembahas dari Pulau Pinang, Mohd Zaidi Mohd Said berkata, Umno melakukan kesilapan "kerana membebaskan Anwar" dari penjara.

Baca seterusnya di sini.

Read more...

Kita Serupa

>> Selasa, 10 Mac 2009






Sajak Tentang PPSMI
-----------------------
Lalu, aku sayu dan aku pilu
lalu, aku ragu dan aku malu …
Buah ranum pada tangkai
bahasa gugur dari hati
sekali janji, sekali nafi
sekali pancang
sekali pincang
iktibar apakah semua ini?
Lalu pemimpin angkuh berkata …
Aku apa peduli
Kalaupun Shakespear turun ke bumi!
Lalu Sasterawan Negara bersumpah lagi …
Jangan berikan undi,
pada mereka yang menghina bahasa sendiri
Jangan diundi pemimpin yang …
bertelinga satu
berlidah dua.

oleh
A. Samad Said - Sasterawan Negara

Read more...

Umno Samseng Negara

>> Jumaat, 6 Mac 2009

Di Utusan, pemuda Umno mendakwa DAP yang memulakan kekecohan di parlimen. Baca di sini. Utusan pun 2 x 5 macam pemuda Umno. Lapurannya berat sebelah.

Saksikan video ini. Siapakah yang memulakan pertengkaran itu. Dengan OKU beranilah pemuda Umno ni! Samseng Kg. Dusun....bak kata Sharif Dol.




Yang bersongkok tinggi ni pun samseng Kg. Dusun juga. Ceritanya baca di sini.

Read more...

Di Mana Keadilan!

Agak lama aku tak menulis dan bererita. Tiba² mood untuk menulis terencat. Hati se akan merudum. Cuba² memujuk sendiri hati dan jariku untuk terus menulis dan bercerita.

Layan saja klip youtube yang kubuat dan kutujukan buat mereka² yang di zalimi dan di nafikan haknya.




Aku suka dengan lirik lagu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee ni. Dahulu sambil memandu aku sering putarkan lagu ini. Aku suka dengar liriknya yang berbunyi " Di mana Keadilan yang aku harap²kan". Bila tiba lirik ini aku terkenangkan Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang ketka itu di zalimi dan di penjarakan.

Read more...

Najib Mudah Lupa!

>> Ahad, 1 Mac 2009




KUANTAN 28 Feb. – Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak boleh mengadakan sidang tergempar Selasa ini selagi mahkamah belum membuat keputusan berhubung dua kes berkaitan kerajaan negeri itu.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dua kes itu ialah kedudukan tiga wakil rakyat negeri tersebut dan status Kerajaan Negeri Perak dari segi perlembagaan.

Beliau bagaimanapun tidak menolak tindakan Speaker DUN Perak, V. Sivakumar mengadakan sidang tergempar bertujuan menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) di negeri itu.

“Dia (Sivakumar) tidak boleh (buat sidang tergempar) sebab mahkamah belum membuat keputusan bahawa tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di negeri itu masih lagi wakil rakyat dan mereka tidak mengosongkan jawatan mereka sebagai ADUN.
“Kita tunggu keputusan mahkamah dahulu, kita kena pastikan bahawa kerajaan BN di Perak adalah sah dari segi perlembagaan.

Seterusnya di Utusan

Read more...

OKU si Penderhaka!

>> Khamis, 12 Februari 2009


Aku ingat mahu berhenti menulis tentang cerita² politik ini. Dah jemu! Siang malam pagi petang di kaca TV mahupun di akhbar asyik cerita pasal politik. Asyik mencari kesilapan pembangkang saja.

Ada dua piliharaya kecil yang bakal di adakan tidak lama lagi. Makin 'meroyan' lah akhbar² mensensasikan keburukan pihak pembangkang. Di interview nya rakyat , para profesor dan pemerhati politik, di siarkan sekerat². Hanya bab yang memberi kredit kepada kerajaan disiarkan. Tang bab komen kerajaan dipotong. Mana pergi etika kewartawanan mereka² ini?

Ingat nak menyambung bercerita kembali tentang kehidupan seharianku. Tup...tup tertengok pula klip video pemuda Umno berdemontrasi. Yang tak seronoknya terpampang banner tertulis 'OKU si Penderhaka'. Aku ke si OKU itu? Bak kata Allahyarham P.Ramlee ..."Cakap Biar Terang!" Bukan semuanya OKU penderhaka. Tulislah 'Karpal si Penderhaka', itu pun jika benar dia penderhaka.

Hairan betul aku dengan pemuda Umno ni! Berkobar-kobar berdemontrasi gara² Karpal Singh cuba membawa Sultan ke institusi kehakiman. Kemana perginya mereka² ini ketika puak Umno mengatakan Sultan 'Natang' (binatang) semasa berdemontrasi di Terengganu tempohari. Tiada suara kedengaran dari pemuda Umno! Menyorok ke! seperti penyu menyorokkan muka ke dalam badannya.

Berbeza dengan demontrasi Pakatan Rakyat. Demontrasi Umno ini di penuhi dengan maki hamun. Kata² kesat terpampang di banner yang mereka bawa. Inikah sikap bakal peneraju negara?

Apa yang membezakan demontrasi Pakatan Rakyat dan demontrasi Umno, tiada tangkapan yang dibuat oleh pihak polis. Malah tiada langsung gas pemedih mata dilepaskan bagi menyuraikan perhimpunan ini. Mungkin demontrasi Umno di kategorikan sebagai demontrasi 'Halal' sementara demontrasi Pakatan Rakyat di labelkan 'Haram'.

Cuba saksikan video ini di minit 2.08 sehingga minit 2.30. Se olah² (mungkin sangkaanku saja) pihak polis mengiringi peserta demontrasi ini. Pelik betul rasanya! Double standard! Bukan aku memfitnah tapi saksikanlah sendiri.



Read more...

Dato' Seri Nizar.....Masih Ada Sinar Untukmu

Seperti kita sedia maklum kedua-dua Adun yang melompat parti itu akan di bicarakan di atas tuduhan rasuah. Dan jika di dapati bersalah, kedua-dua mereka secara automatik akan gugur kedudukan sebagai Adun. Satu pilihanraya kecil perlu di adakan bagi mengisi kekosongan kerusi di kawasan mereka.

Andai kata pada pilihanraya kecil ini Pakatan Rakyat memenangi (InsyaAllah) kembali kedua-dua kerusi tersebut. Kedudukan ahli Dun negeri akan berubah kepada BN 29 (28+1) dan PR 30 (28+2). Majoriti kerusi akan kembali kepada PR. Dan PR akan kembali memerintah negeri Perak. (Kedudukan kerusi masakini BN 31 dan PR 28)

Jika senario di atas berlaku, tidak ke rasa seperti lawak, dalam tempoh beberapa bulan tiga kali peralihan kuasa berlaku. Dan jika masih ada lagi permainan kotor dari pihak BN, kedudukan pemerintahan akan bertukar lagi.

Adakah kemasukan dua Adun ini ke dalam BN akan merubah senario kes rasuah yang sedang mereka hadapi?. Adakah kes rasuah mereka akan di gugurkan? Jangan nanti ada tangan² kotor yang menganggu proses perundangan ke atas kedua mereka. Kita tunggu dan lihat perkembangan kes ini!

Yang pasti BN tidak mahu 2 kerusi Dun ini terlepas dari tangan mereka. Kredibiliti mereka yang memang telah tercemar akan bertambah cemar lagi.

Ingat! "Kita hanya boleh merancang tapi Allah yang menentukan"

Read more...

Lompat Apek Lompat!

>> Jumaat, 6 Februari 2009

Biarkan katak² berbicara......

Hayaa... cik siti pelempuan manyak muda
Ana manyak susah jalan tutup mata
Wang dan linggit ana tatak helan aii
Ente tutup mata ana tak tentu lalan

Oo apek sayang oi jangan susah
Habis menjahit wang emas ana upah

Apek jaga depan ada longkang

Lompat...... lompat

lompat apek lompat!

Hayaaa.................








Read more...

Lompat Katak

>> Rabu, 4 Februari 2009

Gambar Adun di cilok dari no2Umno

Cuba renong betul² wajah² di atas. Adakah keikhlasan berkhidmat untuk rakyat ada di wajah mereka? Bandingkan pula dengan wajah MB Datok Ir. Nizar di bawah.


Kita tengok 10 Februari ini sebutan kes rasuah dua Adun di atas. Adakah dakwaan terhadap mereka akan di teruskan?

Masing² tersenyum gembira! Misi menjatuhkan kerajaan Negeri Perak berjaya.

Satu pengajaran buat Pakatan Rakyat khasnya Parti Keadilan. Lainkali jangan tangkap muat saja calon tu! Yang manis itu bukan semuanya madu dan yang pahit itu bukan semuanya racun.

Read more...

Lompat Parti

>> Selasa, 3 Februari 2009

Biarkan kambing yang berbicara.......


KUALA LUMPUR 1 Feb. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak menolak kemungkinan terdapat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) daripada pembangkang di negeri Perak akan menyertai Barisan Nasional (BN).

Perdana Menteri bagaimanapun enggan mengesahkan identiti serta bilangan wakil rakyat pembangkang yang dijangka berbuat demikian.

``Insya-Allah betul,’’ katanya ketika menjawab soalan pemberita yang meminta beliau mengesahkan laporan terdapat dua ADUN Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Perak akan menyertai BN.

- Utusan


Read more...

Lompat

>> Isnin, 2 Februari 2009

Aku buat banner ni semasa menunggu detik 16 September 2009. Tapi tak menjadi lompatan tuu.

Dua tiga hari ni sibuk cerita pasal lompat parti. Adun Bota lompat PKR. Yang terbaru Adun PKR pula nak melompat. Dunia....dunia!

Read more...

Suara Rakyat Suara Keramat

>> Ahad, 18 Januari 2009

"BN menerima keputusan yang dibuat oleh pengundi. Dalam sistem demokrasi, suara rakyat adalah suara keramat," kata Najib yang juga pengarah pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu.


Baca di sini

Hari ini di dada akhbar dan di kaca tv terpampang dan terdengar dari mulut bakal Perdana Menteri kita Dato' Seri Najib menyebut ungkapan perkataan 'Suara Rakyat Suara Keramat' ketika mengulas kekalahan calon Barisan Nasional di dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Mungkin ramai pembaca yang tidak menyedari bahawa ungkapan tersebut adalah slogan keramat yang sering di laung²kan oleh mereka yang terlibat di dalam demontrasi gerakan reformasi kira² sepuluh tahun yang lalu di dalam menuntut pembebasan Dato' Seri Anwar Ibrahim. Sehingga kini slogan keramat tersebut masih berkumandang setiap kali di adakan perhimpunan.

Kini ungkapan dan slogan tersebut terpacul pula dari mulut bakal Perdana Menteri kita. Agak Menarik!. Mungkin beliau tidak perasan ungkapan itu adalah milik pendukung gerakan reformasi.

Jangan pula satu hari nanti terkeluar dari mulut beliau ungkapan 'Lawan Tetap Lawan'. Mahu saja Dato' Seri Anwar Ibrahim tersenyum sinis. Ungkapan tersebut milik DSAI.





Slogan 'Suara Rakyat Suara Keramat' turut dilaungkan di kempen pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Nota Kaki : Tuan blog masih menyimpan T shirt hitam tertera slogan 'Suara Rakyat Suara Keramat' yang sering dipakainya ketika berdemontrasi dahulu. Sebagai penyokong gerakan reformasi, tuan blog juga mengabadikan nama blog itu di sini. Tapi sayang, tuan blog tidak sempat meng update kannya.

Read more...

  © Blogger template Artsy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP